Laos & Vietnam(deel 1) - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Kevin Lagerweij - WaarBenJij.nu Laos & Vietnam(deel 1) - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Kevin Lagerweij - WaarBenJij.nu

Laos & Vietnam(deel 1)

Door: Kevin

Blijf op de hoogte en volg Kevin

30 April 2012 | Vietnam, Hué

Hallo allemaal,

Weer een verslagje vanuit het Verre Oosten. Het heeft weer even geduurd om wat tijd vrij te maken, maar Koninginnedag leek ons een goede dag om de verhalen met jullie te delen. Op dit moment zitten we in Hue, de op 3 na grootste stad van Vietnam.

Waar waren we gebleven.. Het Songkran-festival in Thailand, oftwel het nieuwjaarsfeest! Een 3-daags waterfestijn, waarbij de Thaise bevolking het vooral op de toerist gemunt heeft. De eerste 2 dagen hebben we lekker meegedaan bij onze stamkroeg langs de hoofdweg in Chiang Mai. Met emmers water de langskomende scooters/voetgangers/Duitsers natgooien. Op dag 3 hadden we het eigenlijk wel een beetje gezien en besloten een scooter te huren en zover mogelijk uit de stad vandaan te gaan. We vonden uiteindelijk een bordje richting een waterval die 30 km verderop zat. Dan verwacht je natuurlijk ook wat! Het kwam bedrogen uit.. na 1,5 uur met de scooter en nog eens 20 minuten lopen door de jungle, kwamen we bij een klein watervalletje, waar een paar Thai bier zaten te drinken. Uiteindelijk maar weer teruggaan richting Chiang Mai en toch nog een klein beetje water meegepakt(zelfs als je 80 km p/u rijdt, weten ze je nog goed te raken!).

De volgende dag zijn we richting Laos vertrokken. Een rit van 6 uur richting de grens, een ticket voor de ferry halen, vergeten worden door de buschauffeur, een overtocht van 2 minuten over de Mekong River naar Laos en daarna nog eens de bustocht van 14 uur naar Luang Prabang. Midden in de nacht rond een uurtje of 1, besloot de buschauffeur ineens om een tussenstop van 2 uur te gaan maken.. Hij kon de bocht niet maken, waardoor hij een klein stukje terug moest rijden en reed zo met zijn rechtervoorwiel de berm in! Daar stonden we dan.. 1 uur snachts in de middle of nowhere in Laos. Er werd met man en macht geholpen om de bus weer aan het rijden te krijgen en uiteindelijk om 3 uur konden we onze weg vervolgen naar Luang Prabang.

In Luang Prabang aangekomen, moesten we nog even 2 uurtjes wachten voordat we het hostel in konden en dus hebben we de stad verkend. Na een klein uurtje lopen, kwamen we erachter dat er eigenlijk vrij weinig te beleven was in de stad en zijn we op het terras beland langs de Mekong rivier.
De rest van de dag hebben we niet zoveel gedaan, vooral een beetje een planning gemaakt voor de komende dagen. De volgende dag hebben we de Kuang Si watervallen bezocht. Dit was het grootste watervallencomplex van Laos. Hier aangekomen, besloten we eerst om de top te beklimmen, voordat we een duik zouden nemen. Hier hebben we ongeveer 4/5 uurtjes gezeten. 's avonds maakten we kennis met het nachtleven van Luang Prabang. Eerst heerlijk gegeten bij een loungebar, die volgens onze berichten tot 3 uur open zou moeten zijn. Tot onze grote schrik, sloot deze al om 11 uur! Hierna zijn we met een hele groep naar de bowlingbaan gegaan(het enige in de buurt dat nog open was) en ik weet niet of iemand van jullie Bjo wel eens heeft zien bowlen? Als je van dronken bowlen je beroep zou kunnen maken, was hij wereldkampioen!

De volgende dag vertrokken we met een zeer lichte kater naar Vang Vieng. De busrit duurde ongeveer 6 uurtjes, dus dat was nog wel te overzien. Vang Vieng staat vooral bekend om 1 ding: Tuben. De eerste avond hebben we vooral een stadstour gedaan en voor de rest niet zoveel. De tweede dag begon voor ons het tuben. De meesten gingen naar 1 of ander bedrijf om een band te huren en een taxi te pakken naar de start van het tuben, maar wij besloten om alles op eigen houtje te doen. Hierbij moesten we door een rivier tegen de stroom in zwemmen en kwamen we bij een klein local dorpje terecht. Toen zijn we toch maar terug gegaan naar de hoofdweg om een taxi te pakken naar de start. Hier aangekomen werd het al snel duidelijk dit de grootste toeristische trekpleister van Laos was. Overal barretjes langs het water en overal feestende toeristen. Helaas ging het erg hard met de centen, dus moesten we na 3 uurtjes het feest alweer verlaten.
De derde dag in Vang Vieng hebben we een tour gedaan dat bestond uit: tuben in een grot, een andere grot bezocht en kayakken terug naar Vang Vieng, langs alle barretjes waar we uiteraard weer even een stop hebben gemaakt.

De volgende dag pakten we de bus naar de hoofdstad: Vientiane. Hier hadden we maar 1 dag om de stad te bezoeken, maar dit was ruim voldoende. Dit is volgens mij de kleinste hoofdstad ter wereld! Nog even gegeten in een vrij duur restaurant(we moesten wel 7 euro betalen!) en de volgende ochtend vertrok ons vliegtuig naar Hanoi in Vietnam. Deze vlucht duurde ongeveer 50 minuutjes, terwijl je ongeveer 30 uur bezig zou zijn als je deze route met de bus zou doen. Ideaal dus!

Hanoi is redelijk te vergelijken met Amsterdam, op een paar puntjes na: Er zijn overal waar je kijkt scooters, er zijn bijna geen verkeerslichten, het is bijna onmogelijk om in de binnenstad op de stoep te lopen en mensen plassen daar gewoon op straat, dus de stank is af en toe ondraaglijk. Op deze dag hebben we een klein beetje de stad verkend en zijn we 's avonds samen met Barry(Engelse kerel die we in Chiang Mai hebben leren kennen) op zoek gegaan naar het wilde uitgaansleven van Hanoi. Na een paar barretjes zijn we uiteindelijk in een club, genaamd Hair of the Dog, beland. Ongeveer 10 minuutjes nadat we binnen kwamen, werden we al door de barman gewaarschuwd dat iedereen zo naar de bovenverdieping moest, omdat de politie eraan kwam! Op een gegeven moment dus iedereen naar boven.. De muziek gaat uit.. Daar staat de politie boven.. Niemand verroert een vin.. Ze checken wat Vietnamezen, ze vertrekken weer, en de muziek gaat weer aan.. Vrij apart! Na een uurtje ongeveer hield de DJ het voor gezien en had heel simpel een mixtape van 40 minuten opgezet. Wij kregen het geniale idee om zelf maar eens in de DJ booth te gaan staan. DJ Lager met de oudhollandse klassiekers! Binnen no-time was de hele tent leeg.. het was tenslotte al 5 uur geweest.

De volgende dag hebben we vooral wat historische monumenten bezocht, onder andere de oude gevangenis waar John McCaine(Amerikaanse politicus) in heeft gezeten. Vrij indrukwekkend! Op dag 3 in Hanoi hebben we de trots van het noorden van Vietnam bezocht: de Ha Long Bay. In deze 3-daagse tour hebben we de eerste nacht overnacht op een eiland genaamd Monkey Island(geen apen gezien trouwens) en de tweede nacht op een boot. Dit was geweldig om te doen en opnieuw een unieke ervaring.
Hierna besloten we om richting het zuiden te gaan. Om precies te zijn richting Hue. Hier zijn wij eergisteravond aangekomen bij een prima hotel. Gisteren hebben we in deze stad een beetje rondgekeken en zijn in de Citadel van Hue geweest. Dit was een soort van verboden stad ietsje buiten de stad. Dit was echter veel te warm op helemaal doorheen te lopen, dus besloten we om een zwembad te gaan zoeken. Deze vonden we uiteindelijk op de derde verdieping van een 5-sterren hotel! Het kostte dan wel 3,50 euro, maar het was ideaal. Hierna hebben we nog even een drankje gedaan op het dakterras van hetzelfde hotel.

Vandaag zitten we dus nog steeds in Hue. We hebben vandaag de DMZ(demilitarised zone) tour gedaan. Dit was een dagtour, waarbij we veel dingen uit de Vietnamoorlog hebben bekeken.

Voor zover de update! We zullen jullie niet meer zo lang laten wachten!

Kevin en Bjorn

• 30 April 2012 - 12:25

Marion:

Wat maak je weer veel mee kevin; Leuk om te lezen je verhalen weer,
    Denk goed om jezelf en groetjes aan Bjorn xx Mam

• 30 April 2012 - 16:30

Siem En Yvonne:

Jemig Kevin, wat maak jij een mooie tijd door! je hebt wat te vertellen als je weer terug bent. we wensen je nog een mooie tijd toe. Geniet lekker verder voordat de "gewone"dingen des levens weer aanvangen!

• 30 April 2012 - 21:18

Opa En Oma:

Kevin , wat spannend allemaal .we kijken al weer uit naar je thuiskomst.nog een mooie reis verder en doe voorzichtig.
    veel liefs van ons uit Zijdewind

• 02 Mei 2012 - 16:27

Yvonne :

Zo weer effe bijgelezen...:-)

Leuk weer allemaal!!!

Groetjes,